• http://www.orcan.se/index.php/component/comprofiler/registersBli medlem
  • image

Indiska väljer Oracle

Indiska väljer Oracle Retail, Fusion Middleware och E-Business Suite för att förbättra den operativa flexibiliteten och stödja affärerna.

Oracle Retail förväntas ge en enhetlig syn på handelsvaror som i sin tur leder till förbättringar inom prissättning, inventeringsflöden och fördelning av varor. Indiska planerar även att implementera komponenter från Oracle Fusion Middleware som innefattar Oracle WebLogic Suite, WebCenter Suite och BPEL Process Manager, för att underlätta flöden av data mellan Oracles Merchandising-miljö och andra system.  

Läs mer: Indiska väljer Oracle

Accenture och Oracle utvecklar gemensamt

Acenture och Oracle utvecklar gemensamt lösningar för socialkontor. Accenture Case Management Sollution for Child Wellfare är en ny lösning som de två bolagen gemensamt utvecklat. Detta är en del i Oracle Siebel CRM Public Sector Case Management, som du kan läsa mer om tidigare i denna utgåva av Oraclet.

Företagen ska nu även samarbeta med Oracle Application Integration Architecture som bas. Oracle ska utveckla en Social Services Foundation Pack och Accenture lösningar för bland annat policybaserad hantering av ansökningar och utbetalningar av ersättning.

Oracle Siebel CRM prisat

Gartner ger högsta betyg för Oracle Siebel CRM inom försäljning på konsumentmarknader i den senaste rapporten MarketScope for Sales Force Automation in the Consumer Goods Industry. Enligt gartner är säljstöd en kritisk funktion när det gäller försäljning mot återförsäljare. De har identifierat fem funktioner som är nödvändiga: stöd för hantering av artikelkategorier, promotion, volymplanering samt återförsäljarersättning. Gartner anser att Oracles omfattande utbud programvaror ger snabbast avkastning på en investering. Applikationerna som bedömdes är Oracle Siebel CRM, Demantra Predictive Trade Planning och Oracle Business Intelligence Suite Enterprise Edition Plus.

2009 års Oraclepartner korade

Accenture

Den 1-2 december gick OPN Days på Universitetet i Stockholm. Cirka 400 personer från olika Oraclepartner samlades för att konferera. Bland annat utsågs årets Oraclepartner i olika klasser.

Det mest prestigefyllda priset, Oracle Nordic partner of the year kammades hem av Accenture i tuff konkurrens av Logica och Tech Data. Nordic ISV Partner blev TIA i konkurrens med CDC Software och Astrada.
Accenture fick ta emot priset som årets Oraclepartner i Norden av Stein Surlien, chef för partnerprogrammet inom EMEA.

Läs mer: 2009 års Oraclepartner korade

Hans_Nystrm_Oracle

– Eftersom datamängderna växer snabbare än IT-budgeten blir komprimering allt viktigare. Inte bara för att man sparar diskutrymme och pengar, man får även bättre svarstider med minskad nätverkstrafik då man läser mindre volymer data från disk, säger Hans Nystedt, sales consultant director på Oracle Svenska AB.

Oracle Database 11g Release 2

Konsolidera, komprimera

och kontrollera ännu mer

I början av oktober lanserades Oracle Database 11g Release 2 i Sverige. Den innehåller framför allt många förfiningar av befintliga funktioner och nya fördelar som uppstår vid kombinationen mellan olika funktioner. Oracle Database 11g Release 2 är i många avseenden som sin föregångare, men ”ännu mer”.

Att sänka kostnaderna för användningen har varit den främsta målsättningen vid utvecklingen av Oracle Database 11g Release 2. Oracle har därför bland annat tittat på hur man kan spara kostnader för server- och lagringshårdvara, maximera utnyttjandet av befintliga resurser samt att öka prestandan och databasadministratörers produktivitet.
Mycket krut har lagts på komprimering.

Läs mer: Oracle Database 11g Release 2 

Metalink ersätts med My Oracle Support

Fredagen den 6/11 övergav Oracle Support det klassiska metalink-interfacet, som är skrivet i Application Express. Efter det datumet blir kunder i princip hänvisade att nyttja en Flash-variant, My Oracle Support (MOS).

De gamla (stängda ) serviceärendena du har på klassiska metalink kommer inte att försvinna, rubrikerna kommer att finnas kvar och viss del av innehållet. Oracle Support flyttar över gamla serviceärenden till MOS-varianten, men endast de som är två månader gamla. Om man vill ha tillbaka texterna från äldre serviceärenden får man kontakta Oracle. Ett annat sätt är att själv ta ut alla äldre serviceärenden för arkivering.

Det finns fortfarande ett gammalt hederligt HTML-gränssnitt tillgängligt. Då kommer en del av funktionaliteten i MOS att saknas, exempelvis möjligheten att utföra "helth check" på ditt system. Men det kommer att gå utmärkt att lägga in SR och följa deras väg till lösning.

Läs frågor och svar och länkar till mer information om bytet här.

Lars Sjöström

Logga in

Orcan – Sveriges Oracle-användarförening