Arbetsförmedlingen/ Analytisk CRM

Ake_Fundhage_Arbetsformedlingen

Arbetsförmedlingen vässar statistiken med nytt verktyg

För att få bättre och mer avancerad besöksstatistik för sin webbplats har Arbetsförmedlingen ersatt sitt gamla statistikverktyg med ett modernt standardiserat system. Det möjliggör effektivare vidareutveckling av applikationerna på Internet-kanalen.

Arbetsförmedlingens främsta uppgift är att matcha arbetssökande mot lediga jobb. Dess webbplats är en viktig del av verksamheten. För att kunna driva webbplatsen effektivare och få korrekt och relevant besöksstatistik har Arbetsförmedlingen börjat använda Oracle Real User Experience Insight (RUEI). Med den informationen kan IT-avdelningen leverera ännu bättre systemstöd till förmån för Arbetsförmedlingens kunder, det vill säga arbetsgivare och arbetssökande.

– Med hjälp av den här lösningen är jag övertygad om att Arbetsförmedlingen kan göra ett ännu bättre arbete med att vidareutveckla applikationerna på Internet-kanalen, säger Åke Fundhage, sektionschef på Arbetsförmedlingens IT-avdelning.

Ger information om hur sajten används

Arbetsförmedlingen behöver kunna följa utvecklingen av besöksstatistiken på sin webbplats (arbetsformedlingen.se) för att erhålla intelligentare information om hur webbplatsen används.

– Målsättningen är att få veta hur våra kunder använder webbplatsen för att kunna satsa på att utveckla de delar som besökarna använder mest, säger Åke Fundhage.

Tidigare hade Arbetsförmedlingen ett gammalt verktyg som användes för att mycket grovt undersöka hur många besökare som varit på webbplatsen.

– Det var ingen idé att uppgradera det. Vi behövde ett nytt modernt standardiserat system. Vi har oerhört många sidvisningar. Därför passar inte alla system på marknaden oss. Vi valde Oracle för att det var den produkt som bäst kunde tillgodose våra behov.

Satsningen på det nya systemet skedde i samband med att webbplatsen gjordes om och fick nya färger och ny form. De bakomliggande applikationerna är till viss del omgjorda, men det är främst förstasidan, navigeringen, strukturen och designen som förändrats.

Gav snabb information om problem

– Vi fick omedelbart stor nytta av RUEI i felsökningshänseende i samband med produktionssättningen av den nya webbplatsen.
Webbplatsen arbetsförmedlingen.se används av stora grupper i samhället. Den är uppdelad i tre delar: en för arbetssökande, en för arbetsgivare, och en för informationssökare. I den senare finns information om Arbetsförmedlingen samt statistik och prognoser. Där kan politiker, banker, konjunkturinstitut, forskare, journalister och andra hämta information om sysselsättning och arbetslöshet.

Alla jobb som Arbetsförmedlingen får in från arbetsgivare presenteras på webbplatsen. Varje gång detta sker gör också förmedlarna ett matchningsjobb. Men arbetssökande går också direkt till webbplatsen och hittar lediga jobb i ”Platsbanken”.

Underlag för vidareutveckling

– Med RUEI får vi möjlighet att se hur besökarna navigerar på webbplatsen och vilka sidor de besöker. Vi kan se hur många som använder de olika applikationerna. Vi får mer intelligent statistik om hur våra applikationer används. Det ger oss ett tillförlitligare underlag för att kunna avgöra vilka applikationer som används av besökarna mycket och vilka som används lite.

– Vi kan använda våra resurser på ett effektivare sätt genom att identifiera vilka applikationer som bör vidareutvecklas och vilka som bör avvecklas. Detta ger bra input till hur vi ska bedriva vår systemutveckling och vilka systemstöd vi bör satsa på över tiden.

– Genom att vi inte behöver lägga resurser på applikationer som inte används kan vi utveckla bättre funktionalitet på de som faktiskt används, förtydligar Åke Fundhage.

Sänker kostnader genom effektivare utveckling

Systemet har kraftfulla analys- och rapporteringsfunktioner. Det är enkelt att ta fram både standardrapporter och rapporter för tillfälliga behov. Användarna får ut oerhört mycket mer information från rapporterna jämfört med tidigare.

Statistikverktyget lägger grunden för en sänkning av kostnader genom den effektivare systemutveckling som möjliggörs.

– Vi kommer få ut statistik som gör att vi kan spara pengar på att ta bort applikationer som vi förvaltar i dag men som inte används i stor utsträckning. Men hur stora besparingar det handlar om vill jag inte spekulera i, säger Åke Fundhage.

Måns Widman

Läsa mer?

Nya Oracle Enterprise Manager 11g (som innehåller Real User Experience Insight)

Mer information om Real User Experience Insight på Oracles sajt

Logga in

Orcan – Sveriges Oracle-användarförening